Printervriendelijke versie

Current Size: 100%

Cahors, tussen Renaissance en Klassiek tijdperk

Na de verwoestingen van de Honderdjarige Oorlog was het inwonertal van Cahors aanzienlijk gedaald en had de stad zijn economische invloed verloren. Rond 1500 maakt een originele school een reeks met rozen en ballen gebeeldhouwde arcaturen op een kapel van de kathedraal en verschillende herenhuizen. Tijdens de 16e eeuw weet de hoofdstad van de Quercy invloed te verkrijgen op intellectueel gebied, dankzij de universiteit, de collèges en de aanwezigheid van meerdere drukkerijen. Cahors is de geboortestad van humanistische dichters als Clément Marot en Olivier de Magny. Ondanks de toetreding van Galiot de Genouillac, seigneur van Assier en Grootmeester van de artillerie van Koning François I, tot de positie van hofmaarschalk van de Quercy, heeft de Renaissance maar weinig sporen achtergelaten in de stad: slechts één huis in Rue Bergougnoux en het Aartsdiakonaat Saint-Jean hebben een weelderig decor.

 

Tijdens de 17e eeuw kent Cahors opnieuw een religieuze ontwikkeling met de Contrareformatie beweging onder leiding van bisschop Alain de Solminihac, die het bisdom herstelt en een groot seminarium opricht. Het bestuur van de "Cour des Aides" (Rekenhof) en het "Tribunal des Elus" (Rechtbank van de Afgevaardigden) trekken rechtspersonen en belangrijk personeel aan, die de middeleeuwse huizen waar ze wonen in de stijl van hun tijd veranderen: gebeeldhouwde deuren, vensters van balken die "mirandes" worden genoemd, en rechte trappen zijn hier kenmerkend voor. Op initiatief van beheerder Guyenne Pellot, worden er tijdens de 17e eeuw ook de eerste sluizen gebouwd, die het vervoeren van handelswaren gemakkelijker maakt.

 

In 1751 wordt de universiteit van Cahors gesloten en overgeplaatst naar Toulouse. Uit het tijdperk van de Verlichting zijn maar weinig kenmerken overgebleven, buiten de trappenhuizen van uitgezaagd siersmeedwerk.

Grands sites Midi-Pyrénées
  • Français
  • English
  • Nederlands
  • Deutsch
  • Español